Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که دسترسی به فیلم و سریالهای خارجی آسانتر از گذشته وجود دارد، گزینش آثار خاص می‌تواند، علاقمندان به گونه‌های متفاوت سینمایی را راضی کند تا در پرده بزرگ فیلم‌های خارجی را تماشا کنند.

به گزارش مشرق، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بر نبود منع قانونی اکران فیلم های خارجی تاکید کرد و چنین اتفاقی را سرآغاز ارتباط سینمای ایران با بازار جهانی فیلم دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این روزها شاهد برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستیم. جشنواره ای که چند سالی است به طور مستقل از جشنواره ملی فیلم فجر ، در زمان و فضایی متفاوت و با چارچوبی متمایز برگزار می شود و به سبب بین المللی بودنش تعداد محدودی از آثار حاضر در آن از میان فیلم های ایرانی است. اگرچه در همین جشنواره هم استقبال مخاطبانی که ارتباط بیشتری با آثار وطنی برقرار می کنند، از فیلم های ایرانی بیشتر است و بویژه اهالی رسانه که تماشای این آثار (که بعضا هم پیش از نمایش در این جشنواره نمایش دیگری نداشته اند) به دلیل نیاز کاریشان، در صف تماشاگران آثار ایرانی حضور پررنگ تری دارند. اما واقعیت این است که آثار خارجی به نمایش درآمده در این جشنواره هم مخاطبان نسبی خود را دارد و اتفاقا علاقمندانِ نوع غنی تری از سینما که می دانند در جشنواره فیلم فجر آثاری غیر تجاری اما هنری تر به نمایش در می آیند تلاش می کنند تا این فرصت را از دست ندهند و بتوانند آثار سینمایی با کیفیت جهانی را، به جای اینکه در منزل و بر صفحه کوچک تلویزیون و یا حتی مانیتور کامپیوتر شخصیشان تماشا کنند، بر پرده عریض سینما ببینند. بیشتر بخوانید: علیرضا تابش:اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است اکران فیلم های خوب خارجی مورد تاکید برخی از نمایندگان مجلس بود

حال سوال اینجا است که بزرگترین مانع برای نمایش عمومی فیلم های خارجی که از چند فیلتر کارشناسی عبور کرده و حتی پروانه نمایش هم گرفته اند چیست و چرا چنین آثاری امکان حضور در لیست نمایش سینماهای سراسر کشور نمی یابند تا عموم مردم بتوانند از این لذت فرهنگی هنری بهره مند شوند و شاید حتی باعث رونق سینماهای خالی از تماشاچی این روزها شوند؟ سعید رجبی فروتن معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال گفت: واقعیت این است که این مسئله هیچ منع قانونی ندارد. اما به نظر می آید انگیزه لازم برای دفاتر خصوصی و یا شرکت های پخش بین المللی وجود ندارد. یادم هست یک دهه پیش، شرکتی پیشگام شد و چند فیلم از جمله یکی دو اثر از ترکیه به ایران آورد اما متاسفانه ادامه نیافت. بیشتر بخوانید: وقتی فیلم خارجی خوب اکران نشد مردم به استقبال سریال‌های ترکی رفتند «بن‌لادن‌»های سینمای ایران اجازه نمی‌دهد مردم فیلم خارجی ببینند این مقام مسئول افزود: به نظر می آید که باز تعریف مجدد این طرح به گونه‌ای که به یک روند تبدیل شود و توجیه مالی داشته باشد، می تواند بن بست موجود را باز کند. از سوی دیگر سینماداران هم بعضاً برای نمایش فیلم خارجی تمایل نشان‌ داده‌اند و هیچ منع قانونی برای نمایش این آثار وجود ندارد. بدیهی است در این مسیر قبل از هر چیز باید هدف‌گذاری مشخصی صورت بگیرد و از جامعه مخاطبان آن ارزیابی درستی بدست آید. بیشتر بخوانید: فیلم‌های ایرانی از فیلم‌های آمریکایی مورددارتر و خطرناک‌ترند! محسن علی اکبری: اکران فیلم خارجی به استانداردسازی سینمای ایران کمک می‌کند معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: در شرایطی که دسترسی به فیلم و سریالهای خارجی آسانتر از گذشته وجود دارد، گزینش آثار خاص می‌تواند، علاقمندان به گونه‌های متفاوت سینمایی را راضی کند تا در پرده بزرگ فیلم‌های خارجی را تماشا کنند. هر قدر این دسترسی ها به روشی قانونمند و با شکل و شمایل رسمی تری باشد، قطعا بازخوردهای بهتری دارد و می تواند راه تعامل و بده بستان با سینمای جهان را هموار کند. بیشتر بخوانید: هادی حجازی فر: با اکران فیلم خارجی مخاطبان واقعی، به سینما باز خواهند گشت قاصد اشرفی: چاره‌ای جز اکران فیلم‌های خارجی نداریم وی در پاسخ به این سوال که آیا هرگز در تعامل با برگزار کنندگان جشنواره جهانی این درخواست بوجود نیامده که مقدمات نمایش برخی از این آثار در کشور را فراهم کنند گفت: خاطرم هست در ادوار گذشته جشنواره، معمولا فیلم هایی که برای این جشنواره انتخاب می شد برخی از حقوق آنها از جمله حقوق نمایش خانگی و اکران سینمائی‌شان ابتیاع می شد که اسنادش هم قابل ارائه است. به نظرم در ادامه باز هم این اتفاق می‌تواند در چارچوب ضوابط نمایش فیلم در کشور و متناسب با فرهنگ و هنجارهای موجود ادامه بابد. بیشتر بخوانید: کوشکی : چرا مردم را مجبور می‌کنید فقط فیلم ایرانی ببینند؟! این مدیر سینمایی تاکید کرد: البته این هدف‌ها در بازار فیلم جشنواره بیشتر قابل تعقیب است و هر قدر این بازار پویایی بیشتری به خود بگیرد و زمینه ساز معاملات و روابط مالی و اقتصادی بعدی بین مالکان فیلم‌ها بشود، تاثیراتش را در کیفیت و ارتقای دوره‌های آتی جشنواره نیز نشان می‌دهد.  رجبی فروتن در پاسخ به این سوال که آیا اکران فیلم های خارجی منافع سینما و سینماگران ایران را به خطر نمی اندازد تاکید کرد: خیر چرا که این انتظاری است که به صورت متقابل برای صاحبان آثار ایرانی هم هست که اگر در جشنواره های خارجی شرکت می کنند آن طرف هم بتواند حقوق و رایت آثار سینمای ایران را خریداری کند. در واقع ارتباط ما با بازار جهانی فیلم از همین جاها شروع می شود. منبع: پایگاه خبری سازمان سینمایی و امور بصری

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فلسطین سعید رجبی فروتن جشنواره جهانی فیلم فجر رجبی فروتن جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی اکران فیلم های خارجی سازمان سینمایی بیشتر بخوانید سینمای ایران فیلم خارجی منع قانونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۱۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای  در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

محمد خزاعی گفت: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.

او با اشاره به حضور بیش از 70 فیلم سینمایی در جشنواره فجر 42،  تولید بیش از 2500 فیلم کوتاه که حدود 50 درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از 90 مستند و 40 انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف 100 نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود 10 نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر 30 هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛  و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.

به گفته وی، این وضعیت گوشه‌ای از تلاش‌های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی مورد‌پسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.

محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.

او با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.

او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.

خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست.

او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با 500 میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین  در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید،  به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است.

اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • فیلم سینمایی «آبی روش» پروانه نمایش گرفت
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت
  • آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت/ اکران به زودی در سینماها
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • حاشیه‌ها «لایه‌های دروغ» را به «تاوان» رساند؟
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • «خدای جنگ» حسین دارابی مجوز ساخت گرفت
  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد